نکتۀ دوازدهم گروه زبان و ادبیات فارسی «نهاوند»
نکته:سرنوشت يك واج
واج ك/گ در واژه ى نياك/نياگ در پارتى باقى مانده ازاوستايي و فارسى باستان است
واج ك/گ در واژه ى نياك/نياگ در پارتى باقى مانده ازاوستايي و فارسى باستان است
اين واج پس از سده ى سوم ميلادى در ميان دو مصوّت به صورت "گ"آمده است
فارسى باستان"niyaaka"
اوستايي"niyaaka"
پارتى"niyag"
"ك/گ"بعداً حذف مى شود:
نبيره كه جنگ آورد با نيا/هم از ابلهى باشد وكانيا
امروزه:"ك"در نياكان واج/صامت ميانجى است
نكته:نتيجه مى گيريم كه در ساخت و تجزيه ى واژه ها فقط به وضعيت امروزى "هم زمانى"توّجه كنيم.#فلكى
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم دی ۱۳۹۴ ساعت 13:41 توسط نهاوند
|
گروه ادبیات استان همدان به سال 1386 این وب لاگ را طراحی و به علاقه مندان تقدیم نمود .